Młodzi kreatywni
Projekt „Młodzi kreatywni” jest realizowany w 31 szkołach ogólnokształcących (w tym 30 szkołach podstawowych oraz 1 liceum ogólnokształcącym) zlokalizowanych na terenie 11 gmin pogranicza województwa warmińsko-mazurskiego. Beneficjentem jest Gmina Węgorzewo w partnerstwie z gminą Braniewo, Srokowo, Górowo Iławeckie, Pozezdrze, Sępopol, Lelkowo, Barciany, Budry, Dubeninki, Gołdap, powiatem węgorzewskim, Fundacją Rozwoju Regionu Gołdap, Społeczno-Oświatowym Stowarzyszeniem Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym „Edukator” w Łomży, Stowarzyszeniem przy wsparciu Elbląskiego Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Pozarządowych i Instytutu Badawczo- Szkoleniowego z Olsztyna, oraz Stowarzyszenia Warmińsko- Mazurskich Samorządów Pogranicza.
Celem projektu jest rozwijanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, wsparcie uczniów ze SPE oraz podniesienie jakości pracy szkół poprzez wsparcie nauczycieli i wdrażanie innowacyjnych metod nauczania. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie m.in. organizowanie zajęć rozwijających, wyrównawczych, terapeutycznych, szkolenia dla nauczycieli, doposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz stworzenie przyjaznych i dostępnych przestrzeni edukacyjnych dla wszystkich uczniów.
Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej i skierowany do łącznie 3032 osób, w tym 2932 uczniów, z czego 880 osób to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) i 100 nauczycieli.
Całkowita wartość projektu wynosi 16 254 180,84 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 13 754 741,84 zł
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie ,,Młodzi kreatywni"
Realizacji warsztatów w ramach projektu „Młodzi kreatywni”
W okresie od 26 maja do 25 czerwca 2025 roku w naszej placówce odbył się cykl warsztatów edukacyjno-rozwojowych dla uczniów w ramach projektu „Młodzi kreatywni”. Zajęcia miały na celu wspieranie rozwoju kompetencji społecznych, emocjonalnych i cyfrowych, a także wzmacnianie samoświadomości i umiejętności interpersonalnych młodych uczestników.
Zrealizowane tematy i terminy warsztatów:
· 26.05.2025 – Warsztaty arteterapeutyczne (I edycja) Uczniowie wyrażali emocje poprzez sztukę – tworzyli prace plastyczne, korzystając z różnych technik. Zajęcia pomogły w rozwijaniu wyobraźni i w redukcji napięć emocjonalnych.
· 28.05.2025 – Porozumienie bez przemocy (NVC) Warsztaty oparte na metodzie Marshalla Rosenberga. Uczniowie poznali cztery kroki NVC i ćwiczyli sposoby wyrażania potrzeb oraz empatycznego słuchania.
· 02.06.2025 – Skuteczna komunikacja Zajęcia skupiały się na ćwiczeniu aktywnego słuchania, zadawania pytań, komunikatów „ja” oraz radzeniu sobie z barierami komunikacyjnymi.
· 11.06.2025 – Ja w grupie Warsztaty dotyczyły roli jednostki w grupie, współpracy, budowania relacji i integracji. Prowadzone były w formie zabaw i gier zespołowych.
· 12.06.2025 – Trening kompetencji społecznych Uczniowie rozwijali umiejętności społeczne poprzez symulacje sytuacji codziennych, trening zachowań prospołecznych i ćwiczenia wzmacniające empatię.
· 13.06.2025 – Bezpieczeństwo w sieci (I edycja) Zajęcia edukacyjne o zagrożeniach w internecie, ochronie danych osobowych, cyberprzemocy i zasadach odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych.
· 16.06.2025 – Asertywność Warsztaty miały na celu rozwijanie umiejętności odmawiania, wyrażania własnego zdania i obrony granic z poszanowaniem innych.
· 18.06.2025 – Dyskryminacja Uczniowie poznali różne formy dyskryminacji oraz mechanizmy stereotypów i uprzedzeń. Warsztaty miały charakter edukacyjny i refleksyjny.
· 23.06.2025 – Warsztaty arteterapeutyczne (II edycja) Druga grupa uczniów miała okazję uczestniczyć w zajęciach arteterapeutycznych – tematem przewodnim było „Moje emocje w kolorze”.
· 25.06.2025 – Bezpieczeństwo w sieci (II edycja) Druga grupa uczestniczyła w warsztatach poświęconych cyberbezpieczeństwu – analizowano realne przypadki i omawiano sposoby reagowania na zagrożenia online.
Efekty realizacji:
· Wzrost świadomości uczniów w zakresie komunikacji, bezpieczeństwa i relacji rówieśniczych.
· Rozwój kompetencji miękkich: empatii, asertywności, pracy w zespole.
· Integracja grupy oraz budowanie atmosfery wzajemnego szacunku.
· Rozwijanie kreatywności poprzez działania artystyczne.
Warsztaty spotkały się z dużym zaangażowaniem uczniów i pozytywnym odbiorem.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział!